Pääkirjoitus

Rauhan kolumni

Näin siis juutalaisten kuin… pakanakansojenkin parissa säilyi tieto Jumalasta, toisin sanoen selkeä ja järkevä ymmärrys siitä, miten Herra Jumala Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä sekä miten ja millaisten ulkoisten ja sisäisten tuntemusten perusteella voidaan varmistua, että kyseessä on juuri Jumalan Pyhän Hengen toiminta…

-Pyhittäjä Serafim Sarovilainen (suom. nunna Ksenia)

Yritin löytää sitaattia Bob Dylanilta. Protestilaulajan uskoon tuleminen saa kyselemään kuulumisia muiltakin omien aikojensa lapsilta. Herätteleekö Pekka Ervastin tulkinta Vapahtaja-teemoista esittämään Christosophisia peruskysymyksiä kaikille, jotka eivät ole tiedostaneet näiden asioiden merkitystä? Esoterian ja teologian välinen erottelu on kuin veteen piirretty viiva. Ei kyse ole ”kristinuskon ongelmasta”, vaan siitä miten koko aihe ymmärretään. Kaikki uskonnot ovat pohjimmiltaan samalla asialla. Vuosisatojen kulttuurikehitys on johtanut materialismin myötä epäkristillisyyteenkin. On niin paljon tulkintoja, ettei tästä saa enää selkoa ilman vastalauseita? Ortodoksinen kirkko on eetokseltaan hyvin ekologinen. Myös läntinen kristillisyys on, se vain unohtui maalliseen vajotessa. Luomakunnan kruunusta puhuttaessa tämä on hyvä muistaa. Riippumatta siitä, miten itse suhtautuu…

Entä antroposofian suhde uuden ajan henkisiin liikehdintöihin? Erilaiset virtaukset ovat tuttuja näissäkin piireissä. Keskusteleminen ja muihin suhtautuminen vaatii jatkuvaa sisäistä työtä. Miten muodostaa oma suhde asioihin?

Ihmiset äänestävät usein jaloillaan ja ottavat oikeudet omiin käsiinsä, jos mikään muu ei toimi. Näin on tapahtunut lukuisia kertoja ihmiskunnan näyttämöillä. Hyvä sanoma on, ettei syytä huoleen ole – jos kuuntelemme eri huolenaiheita ja näkemyksiä, olivat valtavirrasta poikkeavia tai eivät. Mutta miten myyttinen ja sekulaari, poliittinen taso voivat kohdata? Kuinka luoda oikeudenmukainen yhteiskuntajärjestys – ja samalla ottaa vakavasti myyttishenkinen todellisuuden taso. Kysymys on näiden kahden yhteiselämästä.

Mustaa ja valkoista sekä muita vastaavia teemoja voi lähestyä epäsuorasti. Esimerkiksi Grimmin sadut ovat syvällisiä kuvauksia ihmissielun elämästä (Henning Schrammin mukaan kaikki 7 planeettametallia on mahdollista löytää saduista, terapeuttisine vaikutuksineen). Myyttien maailma kasvattaa tunteita vapaasti. Myös Goethen ja Faustin ensi kohtaaminen tapahtui nukketeatterissa.

Politiikan näytelmätkin sopivat lavalle. Olemme vapaita tekemään, mitä tahdomme. Meiltä ei vaadita mitään. Toivottavasti yhteisiä asioita hoidetaan silti rauhanomaisesti. Lahja(t) on annettu.

Oberuferilainen Kolmen kuninkaan näytelmä Helsingin Rudolf Steiner-koulun Mikael-salissa loppiaisena 2010. Jo 1970-luvulla Helmer Knutarin, Kristiyhteisön suomalaisen perustajan, kokemus tästä näytelmästä oli, että juuri se on tämän päivän ihmiselle olennaisen tärkeä. Palestiinan ja Israelin, Venäjän ja Ukrainan tilanteissa eletään tänä päivänä samoja sisältöjä, jotka ovat myös Kolmen kuninkaan näytelmän peruselementtejä. Eräs painavimmista ja traagisimmista kohtaloista on sotapäällikön kaksinainen problematiikka. Hän on lähes loppuun asti uskollinen kuninkaan määräyksille ja haluaa toteuttaa jokaisen epäinhimillisen käskyn moitteettomasti, täydellisesti. Näytelmän lopussa hänessä herää vastuullinen ihminen, joka ei enää voi sysätä vastuuta teoistaan kuningas Herodekselle, vaan kokee itse olevansa vastuussa teoistaan: korkeampi minuus herää, mutta liian myöhään. Hänelle jää yksi ainoa ulospääsy omantunnon tuskissa: itsemurha. (Kuva: Petri Mikkola. Oheisen tekstin on kirjoittanut Pekka Asikainen. Sotapäällikköä ei näy kuvassa, mutta Herodes jakaa käskyjään.)

Julkaistu Takojan numerossa 4/24. Rauhan kolumni on tavallaan kolmas ”kolumniessee”, jonka kaksi aiempaa osaa on julkaistu Takojan numeroissa 1/22 ja 2/22. Muuttuneiden olosuhteiden vuoksi tekstit eivät aikanaan saaneet jatkoa, muttei kahta voi olla ilman kolmatta…..

”For the Young Who Slept”

”Oh sleep young, rest older”

Where John came to be loved

Like the youth who slept for ages

Until the Reign of Terror it ended

And if no good Shepherd had called

For those who never crossed the line

Of not coming back, they would be

Still dreaming between the abyss,

The daughter(s) and loving Sophia

For the young men who slept long

“The ever-changing wedding hymn”

Don’t take my hand, or the cigarette

Either, but I smoked whenever there

Lost or found, the only place I went

And who should have gone to sleep

Oh the lucky sta(i)rs of our nightclub

”The others they would have to leave,

And all our ladies’ men gone awry”

Who withered more, withered not

For the young who slept so long

The Nameless T Y M

V. The Seven Sleepers of Ephesus.

Cf. Draumkvedet (The Dream Song).

Saint John is the disciple who was loved.

Lost & Found was a nightclub in Helsinki.

V. the poetry of Veikko Antero Koskenniemi.

Cf. Scott Walker’s I – IV, ‘Til the Band Comes In.

Yllä toisen runokokoelmani Wor(l)d Lyrics, Or Letters Written viimeisen luvun toinen osa, jolla ei ole virallista nimeä (teoksen kahdestoista runo jakautuu kymmeneen osaan, jotka on numeroitu). Aloitin kokoelman kirjoittamisen joulukuussa 2013, jolloin sain valmiiksi ensimmäisen runon (joka on teoksen toinen luku). Wor(l)d Lyricsin 12 runoa edustavat vuodenkiertoa ja viittaavat myös Eläinradan merkkeihin, jokainen on kirjoitettu eri kuukautena. Eläinradan voimat on mahdollista löytää niistä hieman eri järjestyksessä, Leijonan ja Kotkan (Skorpionin) ollessa myös keskenään yhteydessä. Viimeisen runon osat II-X on kirjoitettu luonnoksina pyhien öiden aikaan vuodenvaihteessa 2018-2019, mutta ne valmistuivat vasta Kristuksen kirkastumisen juhlan jälkeen elokuussa 2019. Runokokoelma on julkaistu ensimmäisen kerran Loppiaisena 2020, ja on vapaasti luettavissa kotisivuarkistossani

Kafe Valkoinen Kukka & Mustaa Viiniä

https://antro8antro.wordpress.com/works

Mythic Poetry -sivustollani

https://mythicpoetry.blogspot.com

Tilattavissa print on demand -versiona

https://www.lulu.com/spotlight/vaaka

Alla kokoelman esittelyteksti:

This is the second collection of poetry the author has composed and taken from a handwritten original manuscript. Twelve poems or lyrics for spiritual ”music of the spheres”, and the last one called Letters Written in ten parts, numbered with unofficial titles. The fourth poem Swedenborg, Yeats & Rilke is also divided in three, and if read as one, the collection could almost be named as Ten New Poems. Many themes from the mythological and the esoteric tradition(s) are still shaking the ground, or at least X.X.X.X. The Tree of Life has branches and leaves like the rest of them. It has been said there are ten official places or states of being, and one more to represent unofficially the Crown of the Highest, like inner peace could stand for the Truth that is beyond and above human realms. The author does not wish to speak too much of the Word (Logos).

Viimeisimmät artikkelit